مغلوں کا سامان آرائش ..... تØ+ریر : مجیب Ø§Ù„Ù„Û Ù…Ø¬ÛŒØ¨
کسی مخصوص تمدن کا تصور کرتے ÛÛŒ Ø°ÛÙ† میں اس Ú©Û’ سارے اجزا اکٹھا Ûونے لگتے Ûیں، خصوصاً ÙˆÛ ØªÙ…Ø¯Ù† اور کلچر جو مغلوں کا مرÛون منت ÛÛ’ اور جس کا Ø®Ø§Ú©Û Ø°ÛÙ† میں تیار Ûوتے ÛÛŒ مختل٠طرØ+ Ú©Û’ خیالات آپس میں ٹکرانے لگتے Ûیں۔ اس مخصوص کلچر، تÛذیب Ùˆ تمدن Ú©Û’ اÛلکاروں Ù†Û’ اپنے وطن Ú©Ùˆ الودع Ú©Ûا اور دوسرے ملکوں پر جÛانبانی Ú©ÛŒ غرض سے قابض Ûوئے، ÙˆÛاں Ø±Û Ú©Ø± انÛÙˆÚº Ù†Û’ اس ملک Ú©Ùˆ Ú©Ú†Ú¾ اپنی چیزیں دیں اور ان سے Ú©Ú†Ú¾ نئی چیزیں لیں۔ ÛŒÛ Ù…Ø¹Ø§Ù…Ù„Û Ø®ØµÙˆØµØ§Ù‹ مغل تÛذیب Ú©Û’ ساتھ Ø²ÛŒØ§Ø¯Û ÛÛ’Û” اس تÛذیب Ú©Û’ Ûر Ù¾Ûلو Ù†Û’ دوسری تÛذیب سے ÛÙ…ÛŒØ´Û Ù„ÛŒÙ† دین برقرار رکھا۔ ÙÙ† تعمیرات ÛÙˆ Ú©Û ÙÙ† موسیقی اور ادب ÛÙˆ Ú©Û ÙÙ† مصوری۔ بÛر طور انÛÙˆÚº Ù†Û’ Ùنون لطیÙÛ Ú©Û’ Ûر Ù¾Ûلو Ú©Ùˆ متاثر کیا اور اس سے متاثر Ûوئے۔
ÛŒÛ Ø³Ø±Ø³Ø±ÛŒ Ø¬Ø§Ø¦Ø²Û ØªÙˆ خارجی زندگی سے تعلق رکھتا ÛÛ’Û” اب ÛÙ… داخلی زندگی Ú©ÛŒ طر٠آتے Ûیں۔ داخلی زندگی میں طرزرÛائش اور طرز لباس آتا ÛÛ’Û” ظÛیر الدین بابر Ù†Û’ سلطنت Ù…ØºÙ„ÛŒÛ Ú©ÛŒ بنیاد ڈالی اور جلد ÛÛŒ صدائے اجل Ú©Ùˆ لبیک Ú©Ûا۔ اس Ú©Û’ بعد Ûمایوں تخت پر بیٹھا اور اس Ú©ÛŒ ساری زندگی مشکلات میں کٹی۔ ان بادشاÛÙˆÚº Ú©Ùˆ اتنا موقع Ù†Û Ù…Ù„ سکا Ú©Û ÛŒÛ Ø¨Ø±ØµØºÛŒØ± Ú©ÛŒ تÛذیب Ú©Ùˆ Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ù‚Ø±ÛŒØ¨ سے دیکھ سکتے Ù„Ûٰذا ÛŒÛ Ø§Ø³ تÛذیبی لین دین سے Ù…Ø+روم رÛÛ’ مگر اکبر کا Ø²Ù…Ø§Ù†Û Ú©Ø¦ÛŒ Ø+یثیتوں سے بڑا اÛÙ… ÛÛ’ØŒ مغلوں کا مخصوص لباس Ø¬Ø§Ù…Û ØªÚ¾Ø§ اور راجپوتوں کا مخصوص لباس تکوچیÛØŒ لیکن اکبر Ú©Û’ اختراعی Ø°ÛÙ† Ù†Û’ دونوں لباسوں Ú©Ùˆ بÛت قریب کر دیا اور اس سے ایک نیا لباس پیدا ÛÙˆ گیا۔
مغلوں Ú©Û’ زمانے میں Ú©Ú†Ú¾ مخصوص لباس تھے جو بÛت عام تھے مثلاً Ø´Ø§Û Ø¹Ø¬ÛŒØ¯ÛØŒ شست خط، دو تاÛÛŒ اور عذر وغیرÛÛ” اس میں سے عذر Ú©ÛŒ بناوٹ بالکل قبا جیسی تھی۔ Ùرق صر٠اتنا تھا Ú©Û Ø¹Ø°Ø± Ú©ÛŒ بناوٹ قبا سے Ú©Ú†Ú¾ لمبائی اور چوڑائی میں مختل٠تھی۔ جاڑوں Ú©Û’ ایام میں ایک دبیز قسم کا لباس استعمال Ûوتا تھا جسے قلمی Ú©Ûتے تھے۔ اس لباس سے اوور کوٹ کا پورا پورا کام لیا جاتا تھا۔ Ú†ÙˆÙ†Ú©Û Ù…ØºÙ„ÙˆÚº Ú©ÛŒ زندگی میں Ù†Ùاست کا کاÙÛŒ دخل تھا Ù„Ûٰذا اس لباس میں بھی زری کا کام Ûوتا تھا۔
اس سلسلے میں تیسرا لباس بھی قابل ذکر ÛÛ’ اور اس کا نام ÛÛ’ البقچÛÛ” ÛŒÛ Ø§ÛŒÚ© لبادے Ú©ÛŒ Ø´Ú©Ù„ کا لباس تھا جو خاص طور پر Ø¬Ø§Ù…Û Ø§ÙˆØ± پیشواز Ú©Û’ اوپر Ù¾Ûنا جاتا تھا اور اس کا اوپری Ø+ØµÛ Ù†Ûایت خوبصورت ÚˆÚ¾Ù†Ú¯ سے تیار کیا جاتا تھا۔ اس لباس Ú©Û’ سامنے Ú©ÛŒ طر٠مختل٠جانوروں Ú©ÛŒ رنگ برنگی تصاویر Ûوا کرتی تھیں جس Ú©Ùˆ مشاق قسم کا درزی بنایا کرتے تھے۔
بارش Ú©Û’ دنوں میں چلمان نام کا کپڑا جسم Ú©Û’ بچاؤ Ú©Û’ لیے استعمال کیا جاتا تھا، جسے موم جانÛØŒ صو٠یا سقرلات سے تیار کیا جاتا تھا۔ سردی Ú©Û’ دنوں میں کاندھے پر چادر ڈال کر چلنے کا رواج تھا اور کشمیری شالیں خاص طور سے اسی مقصد Ú©Û’ لیے استعمال Ú©ÛŒ جاتی تھیں۔
ان Ø´ÛنشاÛÙˆÚº Ú©Û’ زمانے میں لباس Ø¨Ø¬Ù†Ø³Û Ø§Ø³ÛŒ طرØ+ رÛا، جس طرØ+ Ú©Û ÛŒÛ Ø§Ù¾Ù†Û’ ساتھ لائے تھے۔ ایشیائے Ú©ÙˆÚ†Ú© میں ÙˆÛ Ù„Ø¨Ø§Ø³ جو Ø±ÙˆØ²Ù…Ø±Û Ú©ÛŒ زندگی میں استعمال Ûوتے تھے، ان میں جامÛØŒ Ùرجی، پیشواز، شلوار اور Ø§Ù„Ø¨Ù‚Ú†Û Ù‚Ø§Ø¨Ù„ ذکر Ûیں۔ تاریخ Ú©Û’ اوراق اس سلسلے میں Ûماری مدد Ù†Ûیں کرتے Ú©Û Ø§Ù“ÛŒØ§ ان Ú©Û’ Ø¹Ù„Ø§ÙˆÛ Ø¨Ú¾ÛŒ کوئی استعمال Ûوتا تھا یا Ù†Ûیں۔ اکبر Ú©Û’ دور Ø+کومت میں مشترک قدروں Ú©ÛŒ اÛمیت Ú©Ùˆ جلا بخشی گئی اور ÛŒÛÛŒ Ù†Ûیں Ø¨Ù„Ú©Û Ø³Ø§Ù…Ø§Ù† آرائش Ùˆ زیبائش میں بھی اس بات کا خیال رکھا گیا۔ مانسٹریٹ جو ایک پرتگیزی سیاØ+ تھا اس Ù†Û’ بھی اکبر Ú©Û’ زمانے Ú©Û’ مختل٠لباسوں کا اپنے سÙرنامے میں ØªØ°Ú©Ø±Û Ú©ÛŒØ§ ÛÛ’Û”
جÛانگیر Ú©Û’ زمانے میں بھی اکبر Ú©Û’ زمانے Ú©Û’ سارے لباس استعمال کیے جاتے تھے، اور Ú©Ú†Ú¾ مخصوص لباس جÛانگیر Ù†Û’ خود اپنے لیے وق٠کر رکھے تھے، اور ÛŒÛ Ø+Ú©Ù… شاÛÛŒ تھا Ú©Û Ø§Ø³Û’ سوائے Ø´ÛÙ†Ø´Ø§Û Ú©Û’ اور کوئی شخص استعمال Ù†Ûیں کر سکتا جب تک Ø¨Ø§Ø¯Ø´Ø§Û Ø®ÙˆØ¯ اسے کسی خاص موقعے پر اس مخصوص لباس سے Ù†Û Ù†ÙˆØ§Ø²Û’Û”
جÛانگیر Ú©Û’ بعد برصغیر Ú©Û’ تخت پر ایک باوقار Ø´ÛÙ†Ø´Ø§Û Ø§Ù“ØªØ§ ÛÛ’ جس Ú©ÛŒ زندگی ÛÙ…Û Ù†Ùاست اور ÛÙ…Û Ø¯Ù„Ùریبی ÛÛ’Û” جس Ú©ÛŒ عظمت کا Ù†Ù…ÙˆÙ†Û ÙÙ„Ú© بوس قلعوں Ú©ÛŒ Ù¾Ø®ØªÛ Ø§ÙˆØ± بلند دیواریں اور جس کا غم تاج Ù…Ø+Ù„ جیسا روØ+ پرور اور جاں اÙروز ÛÛ’Û” اسی لیے ایک Ù†Ùاست پسند Ø´ÛÙ†Ø´Ø§Û Ø³Û’ جس طرØ+ Ú©ÛŒ امید Ú©ÛŒ جاتی تھی، اسی طرØ+ Ûوا لیکن یک بیک جب ÙˆÛ Ø§Ù¾Ù†ÛŒ زندگی میں ایک عظیم Ø§Ù„Ù…ÛŒÛ Ø³Û’ دوچار Ûوا، اس وقت سے اس Ú©ÛŒ Ø+یات Ú©ÛŒ رÙتار مدھم ÛÙˆ گئی۔ Ø°ÛŒÙ‚Ø¹Ø¯Û Ú©Û’ Ù…Ûینے میں ممتاز Ù…Ø+Ù„ Ù†Û’ صدائے اجل Ú©Ùˆ لبیک Ú©Ûا اور شاÛجÛاں Ú©Û’ لیے ÛŒÛ Ù…ÛÛŒÙ†Û Ù…Ø§ØªÙ… Ú©Ø¯Û Ø¨Ù† گیا۔ اس Ù…Ûینے میں ÙˆÛ Ø³ÙˆØ§Ø¦Û’ سÙید Ú©Ù¾Ú‘ÙˆÚº Ú©Û’ اور کوئی کپڑا استعمال Ù†Ûیں کرتا تھا اور بدھ کا دن تو ÛÙ…ÛŒØ´Û Ú©Û’ لیے اسے سوگوار بنا گیا، Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û Ø¨Ø¯Ú¾ Ú©Û’ دل ممتاز Ù…Ø+Ù„ کا انتقال Ûوا تھا۔ Ù„Ûٰذا بدھ Ú©Û’ دن تو ÙˆÛ Ø®Ø§Øµ طور سے سÙید لباس ÛÛŒ استعمال کیا کرتا تھا۔
اورنگ زیب Ú©Û’ زمانے میں خاص تغیر Ûوا۔ 14 جنوری 1669Ø¡ Ú©Û’ Ùرمان Ú©Û’ مطابق زربÙت کا لباس قانوناً بند کر دیا گیا لیکن اس کا استعمال ختم Ù†Ûیں Ûوا۔ Ø¨Ø§Ø¯Ø´Ø§Û Ø®ÙˆØ¯ Ø³Ø§Ø¯Û Ú©Ù¾Ú‘ÙˆÚº Ú©Ùˆ ترجیØ+ دیا کرتا تھا اور منوچی Ú©Û’ بیان Ú©Û’ مطابق اورنگ زیب Ú©Û’ Ú©Ù¾Ú‘ÙˆÚº Ú©ÛŒ قیمت 10 روپے سے Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ù†Ûیں Ûوا کرتی تھی۔
اکبر سے Ù¾ÛÙ„Û’ سر Ú©Ùˆ ڈھانکنے Ú©Û’ لیے دو طرØ+ Ú©ÛŒ چیزیں استعمال Ú©ÛŒ جاتی تھیں، Ú†ÙˆÙ†Ú©Û Ø³Ø± Ú©Û’ بال منڈوانے کا عام روج تھا۔ اس لیے ٹوپی یا سر Ú©Û’ ڈھانکنے Ú©ÛŒ چیز استعمال میں لائی جاتی تھی۔ مثلاً Ûمایوں Ú©Û’ زمانے میں تاج٠عزت اور Ø®Ø§ØµÛ ØªØ§Ø¬ کا عام رواج تھا۔ تاج عزت Ú©ÛŒ Ø´Ú©Ù„ بالکل انگریزی Ú©Û’ ''وی‘‘ جیسی تھی اور Ø®Ø§ØµÛ ØªØ§Ø¬ Ø¨Ø§Ø¯Ø´Ø§Û Ú©ÛŒ عطا Ú©ÛŒ Ûوئی ٹوپی کا نام تھا جو اپنا مخصوص رنگ رکھتی تھی لیکن پٹرے دی ویلا Ú©Û’ بیان Ú©Û’ مطابق اکبر بال رکھنا پسند کرتا تھا۔ اس لیے اس Ù†Û’ ٹوپی Ú©ÛŒ اس Ø´Ú©Ù„ Ú©Ùˆ ترجیØ+ دی جو اس Ú©Û’ بالوں Ú©Ùˆ خوبصورتی سے چھپا Ù„Û’Û” Ù„Ûٰذا ÙˆÛ Ú©Ù„Ø§Û Ø¨Ûت بÛتر ÚˆÚ¾Ù†Ú¯ سے تیار کراتا تھا جس میں سونے اور چاندی کا کام Ûوتا تھا اور Ú©Ù„Ø§Û Ù…ÛŒÚº طرے Ú©ÛŒ موجودگی کا خاص خیال رکھا جاتا تھا۔ جÛانگیر اپنے سرپوش میں Ûیرے اور جواÛرات کا استعمال ضرور کرتا تھا۔ اس Ú©Û’ سر پوش Ú©Û’ دونوں طر٠قیمتی Ûیرے لٹکتے رÛتے تھے اور بیچ میں Ø·Ø±Û Ûوتا تھا۔
شاÛجÛاں Ú©Û’ زمانے میں بھی Ú©Ù… Ùˆ بیش سرپوش Ú©ÛŒ بناوٹ ÛŒÛÛŒ رÛÛŒ لیکن اورنگ زیب Ú©Û’ زمانے میں لباسوں Ú©ÛŒ طرØ+ سرپوش میں بھی Ûیرے اور جواÛرات کا استعمال منع کر دیا گیا۔
بابر اور Ûمایوں Ú©Û’ بارے میں تو وثوق سے Ú©Ú†Ú¾ Ù†Ûیں Ú©Ûا جا سکتا Ú©Û Ø§Ù† Ú©Û’ استعمال میں Ûیرے اور زیورات Ûوتے تھے یا Ù†Ûیں، لیکن جÛاں تک اکبر کا تعلق ÛÛ’ØŒ اسے Ûیروں سے اور مختل٠قسم Ú©Û’ زیورات سے خاص دلچسپی تھی۔ لیکن اس Ø³Ù„Ø³Ù„Û Ù…ÛŒÚº جÛانگیر کا ذوق اکبر سے Ú©Ûیں Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ø¨Ù„Ù†Ø¯ تھا۔ مانسریٹ جس Ù†Û’ اس Ú©Û’ عÛد Ø+کومت Ú©Û’ Ø+الات قلمبند کیے Ûیں، لکھتا ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ø³ Ú©Û’ Ú¯Ù„Û’ میں جواÛرات Ú©ÛŒ مالائیں Ù¾Ú‘ÛŒ رÛتی تھیں۔ اس Ú©Û’ Ûاتھوں Ú©ÛŒ دونوں Ú©Ûنیاں قیمتی موتیوں سے بھری رÛتی تھیں۔ Ûاکنس اور ٹیری Ú©Û’ بیان Ú©Û’ مطابق اس Ú©ÛŒ Ûر انگلی میں انگوٹھیاں Ûوتی تھیں، جن میں بیش بÛا نگینے Ûوا کرتے تھے۔ Ú†ÙˆÙ†Ú©Û Ø§Ú©Ø¨Ø± شیخ سلیم چشتیؒ Ú©Û’ معتقدوں میں سے تھا اس لیے اس Ù†Û’ بچپن ÛÛŒ میں جÛانگیر Ú©Û’ کانوں میں اس رعایت Ú©Û’ تخت Ú†Ú¾Ù„Û’ ڈال دیے تھے۔ Ù„Ûٰذا ÙˆÛ Ú©Ø§Ù†ÙˆÚº Ú©Û’ Ú†Ú¾Ù„Û’ دائمی Ø+یثیت میں تبدیل ÛÙˆ گئے اور اس Ú©Û’ کانوں میں ÛÙ…ÛŒØ´Û Ú†Ú¾Ù„Û’ Ù¾Ú‘Û’ رÛÙ†Û’ Ù„Ú¯Û’Û” ٹیری کا Ú©Ûنا ÛÛ’ Ú©Û Ø¬Ûانگیر Ú©ÛŒ طرØ+ دنیا میں کوئی Ø´ÛÙ†Ø´Ø§Û Ù†Ûیں Ûوا، جو اتنے بیش قیمت موتیوں اور جواÛرات سے اپنے آپ Ú©Ùˆ مزین کر سکے۔
اورنگزیب Ù†Û’ جÛاں ساری غیرضروری چیزوں Ú©Ùˆ خیرباد Ú©Ûا، ÙˆÛاں Ûیروں اور جواÛرات Ú©Û’ استعمال سے بھی اØ+تراز کیا۔ لیکن ان سب چیزوں Ú©Û’ ساتھ روایات کا دخل Ûوتا ÛÛ’Û” Ù„Ûٰذا ÙˆÛ Ø§Ù† سے بالکل Ù†Û Ø¨Ú† سکا اور شاÛÛŒ دستار میں ایک بیش قیمت پتھر Ú©Ùˆ Ø¬Ú¯Û Ø¯ÛŒÙ†ÛŒ پڑی۔ بÛت سی چیزوں Ú©ÛŒ Ø+یثیت ذاتی ÛÙˆ اکرتی تھی۔ سو ÙˆÛ Ú©Ú†Ú¾ اورنگزیب Ú©Û’ ساتھ بھی رÛیں لیکن اس Ú©Û’ Ù„Ú‘Ú©Û’ جواÛرات کا استعمال کرتے تھے جس میں ÙˆÛ Ù‚Ø·Ø¹Ø§Ù‹ مخل Ù†Ûیں Ûوا۔
Ú©Ú†Ú¾ شروع ÛÛŒ سے مشرق Ú©ÛŒ سرزمین میں Ù†Ùاست Ú©Ùˆ بڑا دخل رÛا ÛÛ’ اور تمام ÙˆÛ Ø¹Ù…Ù„ جو اس سلسلے میں Ù…Ùید ثابت ÛÙˆ سکتے تھے، ان Ú©Ùˆ کام میں لایا گیا۔ Ú†Ù†Ø§Ù†Ú†Û Ø§Ø³ سلسلے میں خوشبو کا استعمال کرنا بھی آتا ÛÛ’Û” اکبر Ú©Ùˆ عطر ÙˆØºÛŒØ±Û Ú©Ø§ بڑا شوق تھا۔ Ú†Ù†Ø§Ù†Ú†Û Ø§Ø³ Ù†Û’ الگ سے ÛÛŒ ایک Ø´Ø¹Ø¨Û Ú©ÛŒ بنیاد ڈالی جس کا ‘‘خوشبو خانÛ‘‘ نام رکھا۔ اس میں مختل٠قسم Ú©ÛŒ خوشبوئیں تیار Ú©ÛŒ جاتی تھیں۔ اس Ú©Û’ زمانے میں مختل٠قسم Ú©Û’ عطروں Ú©Û’ Ø+والے ملتے Ûیں جیسے سنتوگ، ارگجÛØŒ گلگونÛØŒ اور Ø²ÙˆØ¨Û ÙˆØºÛŒØ±ÛÛ” اکبر Ú©Û’ بعد جÛانگیر کا دور Ø+کومت آتا ÛÛ’Û” اس Ø´ÛÙ†Ø´Ø§Û Ú©Ùˆ بھی اپنے باپ Ú©ÛŒ طرØ+ عطروں کا بڑا شوق تھا۔ اس Ú©Û’ Ø¹Ù„Ø§ÙˆÛ Ù†ÙˆØ±Ø¬Ûاں خوشبوؤں Ú©Û’ بارے میں کاÙÛŒ معلومات رکھتی تھی۔ اس Ù†Û’ کئی قسم Ú©Û’ عطر بھی ایجاد کیے اور ÛŒÛاں تک Ú©Û Ø§ÛŒÚ© عطر کا نام عطر جÛانگیری بھی Ù¾Ú‘ گیا۔ شاÛجÛاں Ú©Ùˆ بھی عطر سے خاص لگاؤ رÛا اور اس Ù†Û’ اس Ú©Û’ استعمال Ú©ÛŒ Ø+ÙˆØµÙ„Û Ø§Ùزائی کی۔